5. DEN: STUPNĚ VÍTĚZŮ BEZ PŘEKVAPENÍ, TRIUMFOVALI MEDAILISTÉ Z PŘEDCHOZÍCH ZÁVODŮ

25.01.2013 22:53

25. 1. 2013 / Pátý den MSJ 2013 nabídl atraktivní závody ve skiatlonu juniorů a severské kombinaci mužů. V ani jedné ze soutěží nedošlo na stupních vítězů k výraznému překvapení. Druhé zlato vybojoval jak sdruženář Manuel Faisst z Německa, tak běžec na lyžích Dmitrij Rostovcev z Ruska.

Skiatlon - juniorky:

Rakušanka Teresa Stadloberová však ruským reprezentantkám v kategorii juniorek vypálila rybník a připravila je o zlato ve skiatlonu na 5 + 5 kilometrů. V Liberci získala dcera Aloise Stadlobera, mistra světa ze štafety v Ramsau 1999, již druhou medaili, ve středečním závodu na 5 kilometrů brala stříbro.

Ruské běžkyně se seřadily od druhého do čtvrtého místa. Stříbrnou medaili získala Naděžda Šuňajevová, bronzovou Alisa Žambalovová a bez medaile skončila čtvrtá Anastasia Sedovová. Nejlepší z domácích reprezentantek Petra Nováková dojela na třináctém místě.

Do stopy na trati ve Vesci se při hromadném startu vydalo 71 závodnic, čtyři náročný závod v mrazivém počasí nedokončily. Běžkyně nejprve obkroužily dva okruhu klasicky, poté přezuly lyže a dalších pět kilometrů absolvovaly bruslařskou technikou.

Závod nejlépe odstartovala Žambalovová, na prvním mezičasu byla nejlepší. Její krajanka Sedovová zase nejrychleji zvládla přezutí. V bruslařské části ale nakonec kralovala Stadloberová. Na medaili jela v úvodu také dcera legendárního lyžaře Gunde Svana, Švédka Julia Svanová. Nakonec se však musela spokojit s šestým místem.

„Dnešek byl opravdu neskutečný. Po získané stříbrné medaili jsem doufala v umístění alespoň mezi nejlepšími třemi. Na trati bylo spoustu skvělých běžkyň, o to víc jsem šťastná. Dnes byla navíc docela zima, ale během závodu už mi bylo dobře. Předpokládala jsem, že mi půjde líp klasika, ale nakonec se mi lépe jelo volnou technikou,“ zhodnotila svůj zlatý výkon vítězka Teresa Stadloberová z Rakouska.

Velmi sympatický výkon podala česká reprezentantka Petra Nováková, která obsadila třinácté místo se ztrátou 1:03 min na vítěznou Rakušanku. Devatenáctiletá závodnice Slovanu Karlovy Vary byla v cíli velmi spokojená. „Určitě je to pěkné umístění, ještě o místo lepší než ve středu. Klasika se mi jela velmi dobře, lyže jsem měla skvěle namazané. Ve skatu to bylo horší, druhé kolo už jsem opravdu nemohla,“ svěřila se po závodě Nováková.

Skiatlon - junioři:

Závod světového šampionátu ve skiatlonu na 10 + 10 kilometrů ovládl Dmitrij Rostovcev před Arťomem Malcevem a Alexejem Červotkinem. Rostovcev získal na šampionátu své druhé zlato, Malcev druhé stříbro. Skvělý výkon podal také český reprezentant Petr Knop, který dojel na jedenácté pozici.

Klání s hromadným startem se zúčastnilo celkem 91 běžců. V silném mrazu jeli lyžaři nejprve čtyři okruhy 2,5 km klasicky, poté další čtyři bruslařskou technikou.

V čele se postupem času usadila pětičlenná skupinka. Kromě tří Rusů se v ní ještě drželi Němec Martin Weisheit a Nor Simen Krueger. Ti však v závěru na doslova pekelné tempo ruských šampiónů nestačili a museli se spokojit s umístěním pod stupni vítězů. Šestý skončil další Nor Magne Haga, kterému nepomohlo ani nejrychlejší přezutí.

„Je naprosto úžasné, že jsem vyhrál další zlatou medaili! Dnes nás jelo pět pohromadě, zejména ve volné části jsme jeli takticky. Snažil jsem se ušetřit nějakou energii na samotný závěr. Bylo důležité najít vhodnou pozici a v pravý čas zrychlit. A je neuvěřitelné, že jsme se s týmovými kolegy sešli na stupních vítězů všichni, je to obrovské vítězství pro Rusko! O to víc se těšíme na nedělní závod štafet, rozhodně chceme znovu vyhrát,“ netajil se po vítězném triumfu Rus Dmitrij Rostovcev.

Českým fanouškům udělal svým vynikajícím výkonem radost teprve osmnáctiletý Petr Knop. Závodník Ski klubu Jablonec nad Nisou se dlouho držel na parádním devátém místě a o umístění v elitní desítce přišel až v závěrečném extrémně náročném stoupání. Nakonec dojel jedenáctý. „Spokojený jsem velice, je to zatím můj nejlepší výsledek. Rozhodovalo se v posledním kopci a tam už jsem měl úplně kožené nohy. Štěstí, že tam nebylo víc lidí, kteří by mě mohli předjet, protože tam už to byla velká krize,“ uvedl český reprezentant.

 

Severská kombinace:

Německý reprezentant Manuel Faisst získal v Liberci již svůj druhý titul juniorského mistra světa. Po klasickém závodě ovládl také páteční závod ve sprintu. Ze své premiérové medaile na vrcholné světové akci se raduje stříbrný Francouz Theo Hannon, bronz vybojoval Kristjan Ilves z Estonska.

Po úvodním středečním závodě měli dnes závodníci v severské kombinaci na programu závod ve sprintu. Nejprve je čekal jeden skok na můstku HS 100 následovaný během na 5 km volnou technikou.

V úvodní skokanské části si nejlépe počínal desátý z úvodního klasického závodu Kristjan Ilves z Estonska, který předvedl skok dlouhý 97,5 metru a do odpolední běžecké části si vybojoval nejlepší startovní pozici s náskokem dvou vteřin na Francouze Theo Hannona. Třetí nejlepší výkon předvedl Rus Jevgenij Klimov. Ze čtvrtého místa se ztrátou 20 vteřin na vedoucího Estonce útočil v běhu na medaile středeční vítěz Manuel Faisst z Německa.

Odpolední běh na pět kilometrů volnou technikou rozhodl o tom, že německý favorit Manuel Faisst zopakoval své středeční vítězství a získal v Liberci již svůj druhý titul juniorského mistra světa. „Snažil jsem se co nejrychleji dojet závodníky, kteří startovali přede mnou, a poté jim pokud možno ihned poodjet, což jsem do detailu splnil,“ přiznal vítěz, jehož však jeho boj stál očividně hodně sil.

„Mé vítězství mohlo na první pohled vypadat jednoduše, ale do tohoto závodu jsem dal opravdu hodně energie. Teď se cítím nesmírně unavený,“ přiznal devatenáctiletý německý reprezentant. „Na druhou stranu jsem nesmírně šťastný, že se mi podařilo získat v Liberci již druhou zlatou medaili.“

Za vítězným Manuelem Faisstem si dojel pro stříbrnou medaili rovněž druhý po skoku Francouz Theo Hannon. Bronz vybojoval až v cílové rovince estonský závodník a vedoucí muž po skokanské části Kristjan Ilves.

Stejně jako při klasickém závodě, i ve sprintu byl nejlepším z Čechů nakonec celkově devátý Tomáš Portyk. „Chtěl jsem co nejdříve dojet přede mnou startujícího Fina Herolu, což se mi podařilo. V posledním stoupání mi však došly síly a v samotném závěru už jsem na to fyzicky neměl,“ přiznal trochu zklamaně šestnáctiletý závodník z Lomnice nad Popelkou, který však splnil to, pro co si do Liberce přijel. „Mým cílem bylo dvakrát umístění do nejlepší šestnáctky, což se mi povedlo, takže s výsledkem jsem spokojený.“

Zdroj: www.liberec2013.com